Planning: belangrijk … maar vaak ontoereikend

Gerelateerde afbeelding

Bij langetermijnplanning wordt eigenlijk altijd verondersteld dat de ontwikkelingen uit het verleden zich ook in de toekomst zullen voordoen. In situaties van toenemende omgevingsdynamiek is dit echter bepaald niet zonder gevaar. Bij strategische planning gaan we ervan uit dat de toekomst niet zo maar een voortzetting is van het verleden. Integendeel, de toekomst zal door andere krachten worden beheerst. De vraag die dan aan de orde komt, is hoe tegen de achtergrond van die ontwikkelingen op velerlei terreinen, die product-marktcombinatie te ontwerpen en te kiezen die in de toekomst een goede doelrealisatie mogelijk maakt. De nadruk mag echter niet alleen liggen op het maken van plannen als zodanig. Het is al te eenvoudig te denken dat de implementatie van plannen zonder problemen zal verlopen.
Strategisch management … niet alleen woorden, maar vooral ook daden strategie Een veranderde strategie zal steeds gevolgd moeten worden en mogelijk gemaakt moeten structuur worden door veranderingen in de ‘structuur’ en door beïnvloeding van de ‘cultuur’ en cultuur uitvoering van concrete acties. Pas dan is implementatie verzekerd. Strategisch management is niet alleen een kwestie van woorden, maar vooral ook van doelen bewerkstelligen en acties bijsturen.
Denk in dit verband aan de bijna voortdurende reorganisaties binnen Philips om bij te blijven in de wedloop van kostenverlaging tussen de fabrikanten van consumentenelektronica. Nog steeds is aan de orde de keuze van product-marktcombinaties. Daarnaast wordt uitdrukkelijk de vraag ge
steld welke maatregelen genomen moeten worden om zich ervan te verzekeren dat de gemaakte plannen ook echt uitgevoerd zullen worden. Veelal betekent dit dat degenen die later verantwoordelijk zullen zijn voor het behalen van de resultaten, in een zeer vroeg stadium bij het maken van de plannen betrokken moeten worden.
Een volgend aspect is de strategische ‘control’. Een strategie is altijd gebaseerd op co-working space hilversum veronderstellingen ten aanzien van toekomstige ontwikkelingen. Zodra deze veronderstellingen niet meer juist zijn, is daarmee het plan ondeugdelijk geworden. Strategische ‘con trol’ heeft ten doel regelmatig te toetsen of de gemaakte veronderstellingen/voorspellingen nog in overeenstemming zijn met de werkelijke ontwikkelingen. Indien blijkt dat de veronderstellingen onjuist zijn, dat wil zeggen: de werkelijkheid wijkt af van hetgeen verwacht werd, dan zullen de plannen, de processen en de structuur bijgesteld moeten worden. Een strategisch plan moet aangepast kunnen worden; het is immers een middel en geen doel op zich.
4. 1.2 Strategie op organisatie- en activiteitenniveau
Het bedrijfsleven vertoont een grote variëteit. Er zijn organisaties als Philips en Genera! Electric die een zeer gespreid pakket aan producten hebben en een veelheid van markten concerns bedienen. Dergelijke organisaties worden ‘concerns’ genoemd. Er zijn echter ook organisaties die slechts één product hebben dat op één markt wordt afgezet. Voor beide soorten organisaties is een strategie nodig. De manier waarop deze totstandkomt en de technische problemen die daarbij moeten worden opgelost verschillen nogal. Zo zal bij organisaties als Philips en Genera! Electric op bepaalde momenten een keuze business moeten worden gemaakt omtrent activiteiten of businesses die extra impulsen moeten krijgen, activiteiten die zullen worden geconsolideerd, en een oudere groep activiteiten die zelfs co-working space rotterdam afgebouwd of verkocht zal moeten worden. Bij een organisatie met slechts één activiteit of business is de vraag aan de orde hoe deze bestuurd moet worden om de beste strategie op businessniveau resultaten te verkrijgen. Men spreekt in dit verband wel van het ontwikkelen van een strategie op businessniveau, waarbij het probleem het ontwikkelen van een optimale strategie voor de bestaande activiteit is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *